Tutkimus: Katsojat pitävät 3D-televisio-ohjelmista

5.11.2010    

3DESPN on julkaissut tulokset tekemästään 3D-televisio-tutkimuksesta, joka suoritettiin jalkapallon MM-kilpailuiden aikana. Tutkimuksen materiaalina käytettiin ESPN:n jalkapallon MM-kilpailuiden 3D-lähetyksiä ja se keskittyi muun muassa yleiseen katseluelämykseen, katselun väsyttävään vaikutukseen ja siihen vaikuttaako kolmiulotteisuus mainonnan tehoon.

”Tämän kattavan tutkimuksen tulokset  osoittavat sen, mitä olemme sanoneet kerta toisensa jälkeen – katsojat nauttivat enemmän 3D:stä”, sanoo ESPN Research + Analyticsin varatoimitusjohtaja Artie Bulgrin.

Tutkimuksen mukaan aktiivisten ja passiivisten 3D-lasien välillä ei ollut suuria eroja. Passiiviset lasit olivat kuitenkin hieman mukavammat, eivätkä ne häirinneet television katselua yhtä paljon, kuin aktiivilasit.

Mainostajia kiinnostanee tieto, jonka mukaan 3D näyttää lisäävän mainoksien tehoa. Esimerkiksi mainostetun tuotteen hankkimista harkitsi 83 prosenttia 3D-ohjelman katsojista, kun vastaava luku kaksiulotteisen ohjelman katsojilla oli 49 prosenttia. Mainoksista myös pidettiin enemmän kolmiulotteisina.

Kommentit

Yksi kommentti

  1. Timber kirjoitti 8.11.2010 kello 13:56

    Jaa-a.
    Valitettavasti ei ole omakohtaista kokemusta 3D-tv-tekniikasta mutta useampien näkemieni 3D-elokuvien perusteella ihmettelen suuresti positiivista tulosta. Esimerkiksi UP oli paikoin todella rasittava kun sivusuuntainen liike näkyi nykivänä väpätyksenä. (Sinänsä 3D-vaikutelma tuossa oli paikoin todella vaatimatonkin.)

    Tuo sivusuuntaisen liikkeen nykivyys, katselun mahdollinen rasittavuus, muuten laseja käyttämättömänä lasien häiritsevyys (paino, kehykset ehkä näkökentässä), aktiivilasien lisäpaino ja paristojen vaihtotarve. Toivonpa tosiaan että tv:n katselukokemus on saatu onnistumaan paremmin kuin elokuvakokemukseni niinkuin tuo artikkelin testi tuntuisi viittaavan.

    Lisäksi on olemassa riski että 3D-vouhotuksen myötä tuotettava materiaali muuttuu yhä sisällyksettömämmäksi kun huomio kiinnittyy vain tehokkaisiin 3D-efekteihin eikä esimerkiksi sellaiseen pikkujuttuun kuin juoni.

    Kokonaan toinen asia sitten on tuo mainosten kiinnostavuuden lisääntyminen: En liene ainoa jolle tuo ei ole pelkästään positiivinen asia. Normaali kuluttajana en ole lainkaan innostunut ajatuksesta että tv-mainos – toisin kuin tähän asti – todella saisi minut houkuteltua ostamaan nurkkiini tarpeetonta krääsää.

    No, katsotaan nyt mitä siitä tulee…

  • Seuraa Digileluja

    Facebook Twitter RSS Google+