Maxivision isoissa vaikeuksissa

5.12.2014    

MaxivisionMaxivision kertoi pari kuukautta sitten ylpeänä uusista ominaisuuksista, joiden luvattiin tuovan entistä nopeamman, joustavamman ja monipuolisemman Maxivision-palvelun. Palvelun kerrottiin olevan poissa käytöstä uudistustöiden vuoksi joulukuun ensimmäisenä päivänä klo 8 – 17.

Nyt on menossa viides Maxivisionin uudistusten jälkeinen päivä, eikä palvelu toimi vieläkään läheskään kunnolla. Maxivisionin Facebook-sivuilla olevien käyttäjien kommenttien mukaan joidenkin käyttäjien tallenteet eivät toimi vieläkään ja myös televisiokanavat pätkivät edelleen. Myös esimerkiksi maksetut kaanvapaketit ovat kadonneet joiltain käyttäjiltä.

Myöskään esimerkiksi tekstitykset ovat muuttuneet huonommiksi, sillä osaa tekstityksistä ei näytetä ja joskus tekstitys saattaa olla katkennut keskeltä televisioruutua ja jopa keskeltä kirjainta. Maxivisionilla voidaan ajastaa ohjelmia myös netin kautta, mutta näin tehdyt tallennukset ilmestyvät boksiin vasta, kun laitteen virtajohdon on irrottanut hetkeksi ja käynnistänyt laitteen uudelleen. Uudelleenkäynnistys kestää joka kerta näin tehtynä useita minuutteja.

Soitin aiemmin tänään Maxivisionin puhelinpalveluun selvittääkseni muutamia asioita ja jonotusaika oli yli kaksikymmentä minuuttia. Asiakaspalvelu kertoi muun muassa, että automaattisesi hakusanojen avulla tehtävät ajastukset eivät edelleenkään toimi, eikä Maxivisionilla ole tietoa päivästä tai kellonajasta jolloin automaattiajastukset alkavat jälleen toimia.

Maxivisionin päivityksen jälkeen laite jatkaa televisiokuvan vastaanottamista myös ollessaan standby-tilassa. Tämän vuoksi kodin verkkoyhteys hidastuu 6-8 megaa, vaikkei televisiota edes katsota. Tämä ja monet muut ongelmat ovat Maxivisionin tiedossa ja he yrittävät saada palvelun käyttökelpoiseksi mitä pikimmin.

Maxivisionin uudistuksen luvattiin parantavan monia laitteen toimintoja, mutta toisin kävi. Esimerkiksi uusimman tallennuksen etsiminen tallennelistauksesta vaatii lähes 20 kaukosäätimen napin painallusta. Tämä johtuu siitä, että tallennelistauksen avaus vaatii jopa neljä napinpainallusta ja sen jälkeen tallennelistalla on ensiksi tulevia ajastuksia ja vasta niiden jälkeen löytyvät tallennukset. Tallennelistassa ei myöskään näy enää kuin yksi ohjelma kerrallaan, joten halutun tallenteen löytäminen on paljon vaikeampaa, kuin aiemmin.

Myös esimerkiksi kuvakelaus on poistunut kokonaan ja hyppynapit ovat muuttuneet huonommiksi. Nyt laitteella voi tehdä eripituisia hyppyjä, mutta hyppyjen pituuksien valinta vaatii useita kaukosäätimen napin painalluksia, eikä hypyn jälkeen näytetä ohjelman senhetkistä kuvaa ollenkaan. Kuvan saa näkymään painamalla vielä kerran ok nappia. Jos mainoksien ohi ei päästy hypyillä, niin jälleen painetaan useaa nappia ja lisäksi ok nappia, jotta nähdään joko nyt ollaan päästy mainosten ohi.

Aiemmin Maxivisionilla pystyi aloittamaan menossa olevan tallennuksen katselun alusta, mutta myös tämä ominaisuus on nyt kadonnut. Maxivision on kuitenkin luvanut piakkoin palauttaa mahdollisuuden aloittaa menossa olevan tallenteen katselun alusta. Maxivision on luvannut myös muita käyttöliittymäparannuksia tulevaisuudessa, mutta vielä on pitkä matka takaisin edes siihen tilanteeseen missä oltiin ennen muutoksia. Ja vielä pidempi matka on Maxivisionin lupaamaan entistä nopempaan, joustavampaan ja monipuolisempaan palveluun. Aika näyttää moniko Maxivisionin asiakkaista on valmis odottamaan…

Kommentit

10 kommenttia

  1. Nimetön kirjoitti 5.12.2014 kello 13:41

    Kuvakelaus toimii nyt. Minulla aikaisemmin näkymättömät tallenteet kaikki toimivat. Tägien käyttö helpottaa kieltämättä huonoa tallenteiden selausta.

  2. JuhaN kirjoitti 5.12.2014 kello 14:32

    Olikohan tuo kirjoituksesi nyt ihan kohdallaan? Kyllähän tuossa oli hyvä kokoelma tämän muutoksen ongelmia, mutta pääsääntöisesti palvelu on jo tällä hetkellä pystyssä. Eilen ei ainakaan meillä tullut enää yhtään pätkimistä tai jumiutumista. Sekä live-kanavat, että tallenteet toimivat ihan hyvin. Tallennelistan käytettävyys on karmea, mutta siihen on luvattu parannus. Ilmeisesti StartOver/CatchUp-toimintojen takana on monta käyttäjälle näkyvää asiaa ja niiden puutteesta joudumme vielä kärsimään jokusen tovin.

    Summa summarum. Ymmärrän sinun turhautumisesi ja itsellänikin on ollut v-käyrä tämän ansiosta aika korkealla. Eiköhän tämä tästä kuitenkin vielä lähde…

  3. Digilelujen Jani kirjoitti 5.12.2014 kello 16:09

    JuhaN: Olen käsittänyt, että osalla käyttäjistä ”kaikki” toimii ja osalla ei. Maxivision on itse kertonut 3 tuntia sitten Facebookissa jatkavansa huoltotöitä pätkivien kanavien osalta, joten ongelmia on ainakin osalla käyttäjistä edelleen. Samassa viestiketjussa kertovat myös korjaavansa ongelmaa, jossa tallenteet näkyvät vasta boksin buuttaamisen jälkeen.

    Itse toivon edelleen, että Maxivision saa kaiken korjattua. Tämä siksi, ettei kilpailijoidenkaan palvelut oikein säväytä. Minulle tärkeää on esim. MTV3 HD ja Nelonen HD -kanavien tallennus, joista kumpaakaan ei voi tallentaa Sonera Viihteellä ja Nelonen HD:tä Elisa Viihteellä. Toisaalta Maxivisionilla ei käsittääkseni edelleenkään voi tallentaa Yle HD -kanavia, mutta Elisalla niitä voisi tallentaa. Watsonilla ei voi tallentaa mitään HD-kanavia (joku taisi mainita jossain että Watson tikulla saisi tallennettua HD:tä ulkoiselle asemalle(?)). Myös ohjelmien tallentaminen automaattisesti hakusanojen tai vastaavien avulla on pakollinen meille. Käsittääkseni menossa olevan tallennettavan ohjelman aloittaminen alusta ei onnistu Elisalla tai Soneralla, mutta onnistuu Maxivisionilla (kunhan saavat sen taas kuntoon).

  4. Jari kirjoitti 5.12.2014 kello 19:18

    Täällä meillä maanantain 1.12. jälkeen joka ainoa peruspalvelun kanava katosi ja ruudulle tulee vain ilmoitus: kanavia ei saatavilla / yritä uudelleen. Onneksi ei ollut muita kanavapaketteja ostettuna. Asiakaspalvelu ei ole vastannut sähköpostiin, ja tänään jonotin puhelimessa puolituntia, saamatta yhteyttä asiakaspalveluhenkilöön.

  5. Jari kirjoitti 7.12.2014 kello 12:28

    Vaihdoin salasanan ja sen jälkeen paruspalvelun kanavat ilmestyi. Ja samalla ilmeni että vaikka virtuaalinäppäimistöllä on ä ja ö -kirjaimet niin järjestelmä ei kuitenkaan hyväksy niitä sisäänkirjautumisen yhteydessä.

  6. kummallista kirjoitti 7.12.2014 kello 12:48

    Ainakin 4G:n yli ylen kanavat pätkii vieläkin. Kummallista sinänsä kun tallenteet toimivat mainiosti mutta live ei???? Kaikki tilatut ja maksetut kanavat eivät näy, eikös tämmöistä kutsuta jo muualla liike-elämässä petokseksi?
    Vinkkinä muille palvelun käyttäjille: Ostakaa kaukosäädettävä pistorasia – auttaa välttämään liikaa liikuntaa sohvalta boksin luo !

  7. Digilelujen Jani kirjoitti 7.12.2014 kello 12:55

    > eikös tämmöistä kutsuta jo muualla liike-elämässä petokseksi?

    Kannattaa myös miettiä tätä Maxivisionin kannalta. Yritys tekee isoja muutoksia ja kesken muutosten huomaakin että nyt kaikki menee pieleen. Ongelmat jatkuvat useita päiviä ja asiakkaat ovat tosi tyytymättömiä. Maxivision yrittää varmasti ratkaista ongelmat niin nopeasti kuin mahdollista, sillä yhtenä vaihtoehtona on, että liian suuri määrä asiakkaita katoaa ja Maxivisionin omistava Maxisat saattaa jopa ajautua konkurssiin paljon laskevien tulojen vuoksi (en tosin tiedä kuinka suuri osa Maxisatin liikevaihdosta tulee Maxivisionin kautta).

    Joten ei, tässä ei ole kyse petoksesta.

  8. jl kirjoitti 7.12.2014 kello 22:18

    Joo, Jani – Watsonilla voi paikallisesti tallentaa muistille ohjelmia(USB-tikku tai SD-kortti) siinä Watson-tikun perässä. Sielläkään ei kyllä ole noita Kolmonen,Nelonen, Fox HD-kanavia. Ne saa vain jälleenmyyjän toimittamaan boksiin, johon saa sitten kiintolevyn kiinni.
    Maxivisionin TV1 äänet olivat tänään pois ja kuva hyytyi taas joillakin kanavilla. Muutaman päivän olleet nyt melkein kunnossa.

  9. Markus kirjoitti 7.12.2014 kello 22:20

    Eniten tässä sotkussa on alkanut kiinnostaa se, miten tähän tilanteeseen on jouduttu. Vaikuttaisi siltä, että käyttöönotto on tehty jonkinlaisena tuotannon yliheittona, eikä mitään varsinaista läheskään tuotannonkaltaista testiympäristöä ole ollut olemassakaan. Monet ongelmat ovat olleet perustavanlaatuisia ja tulleet näköjään Maxivisionille aivan yllätyksenä. Esim. adaptiivisen lähetyksen laadun lähes täydellinen toimimattomuus ei voi tulla yllätyksenä kuin siinä tapauksessa että sitä ei ole ollenkaan testattu. Käyttöliittymä on oma lukunsa, ainakin käytettävyystestit on jätetty kokonaan väliin. Vaikuttaa siltä että käyttöliittymä on otettu vastaan sellaisena kuin se sattui olemaan. Ihmetellä voi mihin on käytetty ne kuukaudet joiden aikana on tiedetty tämän muutoksen välttämättömyys ja siitä seuraavat muutostarpeet. Eiköhän tämä vielä hyvin pääty, mutta ei tällaiseen kenelläkään pitäisi olla liiketoiminnassaan varaa.

  10. Digilelujen Jani kirjoitti 8.12.2014 kello 11:16

    > Eniten tässä sotkussa on alkanut kiinnostaa se, miten tähän tilanteeseen on jouduttu.

    Facebook on avannut hieman ongelmien taustoja, esimerkiksi tässä Facebook-kommentissa.

  • Seuraa Digileluja

    Facebook Twitter RSS Google+