Nyt jo täällä: Katso televisiota ja ohjelman mainos ilmaantuu kännykkään

16.11.2015    

VizioYhdysvalloissa suosittu televisiovalmistaja Vizio kerää tietoja käyttäjiensä katselutottumuksista. Vizion televisiot keräävät esimerkiksi tietoja television katseluajankohdasta, katsotusta kanavasta ja katsotaanko ohjelmaa suorana vai tallenteena. Televisiot tunnistavat myös katsotaanko televisiolla normeeleja kanavia vai Netflixin tapaisia suoratoistopalveluita.

Vizion televisiot yhdistävät tiedot käytettyyn IP-osoitteeseen ja sitä kautta tiedot voidaan yhdistää kodin lähiverkossa käytettyihin muihin laitteisiin. Näin katselutiedot saadaan yhdistettyä esimerkiki puhelimen keräämiin muihin tietoihin. Maailmalta löytyy isoja yrityksiä, jotka keräävät ja myyvät IP-osoitteisiin liittyvää tietoa.

Esimerkiki Experianin palvelu paljastaa IP-osoitteen perusteella jopa satoja asioita, esimerkiksi iän ja ammatin sekä varallisuustietoja. Tietoja yhdistelemällä esimerkiksi kodin lähiverkossa käytettävässä älypuhelimessa voitaisiin esittää katsottuun televisio-ohjelmaan liitettyjä mainoksia. Esimerkiksi Vain Elämää -ohjelman katsojille voitaisiin esittää Vain Elämää CD:n mainoksia, jos käyttäjä ei käytä Spotifyä tai vastaavia palveluita.

Yhdysvalloissa kaapelitelevisioyhtiöt ja videovuokrausyhtiöt eivät saa myydä asiakkaidensa tietoja eteenpäin, mutta Vizion mukaan nämä rajoitukset eivät koske Viziota.

Vizio on toiseksi suosituin älytelevisiovalmistaja Yhdysvalloissa heti Samsungin jälkeen ja esimerkiksi Sony ja LG jäävät Vizion taakse. Tietojen keräys on oletusarvoisesti käytössä Vizion televisioissa, mutta sen voi poistaa käytöstä television asetusten kautta. Myös esimerkiksi Samsungin ja LG:n älytelevisiot keräävät tietoja käyttäjistä, mutta niissä asetus on oletuksena pois päältä.


Lähde: ProPublica

  • Seuraa Digileluja

    Facebook Twitter RSS Google+