Uusi nettitallennuslaki sai jo yhden palvelun lopettamaan

2.9.2015 · Kommentoi    

Telkku.comUusi verkkotallennuslaki tuli voimaan heinäkuun alussa. Lain myötä verkkotallennustoimintaa harjoittavat yritykset, kuten Elisa, Sonera, DNA sekä Maxivision joutuvat maksamaan mediayhtiöille lisähintaa lisenssimaksujen muodossa.

Tällä hetkellä lisenssihinta on jokaisesta käyttäjästä kaksi euroa kuukaudessa. Ensi vuoden heinäkuussa maksu nousee 2,15 euroon ja kahden vuoden päästä hinta tulee olemaan 2,25 euroa per käyttäjä vuoden 2018 kesään saakka.

Hinnankorotukset ovat saaneet jo yhden IPTV-operaattorin luopumaan leikistä, sillä Telkku.com lopetti televisio-ohjelmien tallennuspalvelunsa lisäkustannusten vuoksi. Telkku.com:in Nauhuri-palvelu oli vielä verrattain nuori palvelu, sillä se aukesi vasta kolme vuotta sitten.

Elisa, Sonera ja DNA eivät ole nostaneet IPTV-palvelunsa hintaa, mutta Maxivision nosti tallennusasiakkaiden hintaa peräti kuusi euroa kuukaudessa heinäkuun alussa.


Lähde: Digitoday

Aargh! Tulevatko pakkomainokset sittenkin?

2.9.2015 · Kommentoi    

JatkuuSuomen tekijänoikeusjärjestöt, televisioyhtiöt sekä operaattorit jättivät puolitoista vuotta sitten lakiehdotuksen nettitallennuksesta, jota käyttävät esimerkiksi Elisa Viihde, Sonera Viihde sekä Maxivision Viihde. Lakiehdotuksen yhtenä ehdotuksena oli dynaamiset mainokset, jotka mainostaisivat ajankohtaisia asioita, vaikka tallennetta katsottaisiin vasta vuoden kuluttua.

Dynaamisista mainoksista kaavailtiin sellaisia, joita ei voisi ohittaa kelaamalla tai hyppynappeja käyttämällä. Uusi laki tuli voimaan heinäkuun alussa ja se velvoittaa palveluntarjoajat kehittämään tallennuspalveluihin esimerkiksi televisioyhtiöiden hallinnoimia mainosratkaisuja.

Sanoman ja MTV3:n tavoitteena on lisätä nettitallennuksiin dynaamista mainontaa. Dynaaminen mainonta on käytössä jo Sanoman Ruutu-palvelussa ja MTV:n Katsomossa, eikä mainoksia voi kelata kummassakaan palvelussa. On mahdollista, että vastaavat pakkomainokset ovat tulossa myös Elisan, Soneran, Maxivisionin ja kaikkien muidenkin palveluntarjoajien IPTV-palveluihin.

DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtajan Pekka Väisäsen mukaan operaattoreiden ja mediayhtiöiden tavoitteena on kehittää esimerkiksi Netflixille pärjääviä kotimaisia palveluita. Mediayhtiöiden kannattaisi kuitenkin pitää mielessä, että pakkomainokset tulevat karkottamaan maksavia asiakkaita enenevässä määrin Netflixin ja muiden kilpailijoiden asiakkaiksi.

Mainonnan toteutustapoja ei ole vielä päätetty, mutta asia on tarkoitus ratkaista syksyn aikana.


Lähde: Digitoday

Xbox:lla voi kohta tallentaa televisiokanavia

6.8.2015 · Kommentoi    

XboxXbox One -konsoli saa ensi vuonna tuen ilmaisten televisiolähetysten tallentamiseen. Tallennustuki tulee olemaan ilmainen, mutta tallennus vaatii kuitenkin viime vuonna Euroopassa myyntiin tulleen noin kolmekymppiä maksava TV-virittimen hankkimista.

Xbox Onen tallenteita voidaan katsella konsolin lisäksi striimaamalla ohjelmat tietokoneelle Windows 10:n Xbox-sovelluksella tai SmartGlass-sovelluksella iOS- ja Androidlaitteille. Tallenteet voidaan myös siirtää offline-katselua varten Windows 10 -puhelimiin, tietokoneille tai tableteille.

Tallenteet tallennetaan konsolin ulkoiselle kiintolevylle ja ohjelmia voidaan ajastaa konsolin lisäksi tietokoneilla ja mobiililaitteilla. Palvelussa näyttäisi olevan myös sarjojen automaattinen tallennusmahdollisuus.

TV-virittimellä voidaan katsella DVB-T, DVB-T2 sekä DVB-C lähetyksiä, joten mahdollisesti tallennuskin tulee toimimaan antenniverkon lisäksi myös kaapeliverkossa. Vielä ei ole tiedossa voiko palvelulla tallentaa montaa kanavaa samaan aikaan.


Lähde: Xbox

TVkaistan oikeudenkäynti alkoi

21.4.2015 · Kommentoi    

TVkaistaTVkaistan oikeudenkäynti on saatu vihdoin aloitettua. Oikeuskäsittelyn oli tarkoitus alkaa jo vuonna 2013, mutta palvelun toimitusjohtajaa ei löytynyt. Nyt vihdoin kaikki asianomaiset on löydetty ja oikeudenkäynti saatiin aloitettua. Oikeuskäsittelyn on tarkoitus jatkua juhannuksen alusviikolle saakka.

Oikeuskäsittelyn ensimmäisenä päivänä kaikki syytetyt kiistivät syyllisyytensä ja puolustuksen mukaan toimitusjohtaja ei ole ollut tekemisissä palvelun kanssa kesän 2011 jälkeen. Vastaajat vaativat myös oikeudenkäynnin aineiston salaamista ja päätös salauksesta tullaan tekemään torstain aikana.

Alunperin tutkintapyyntö TVkaistaa vastaan jätettiin jo vuonna 2009 ja samana vuonna poliisi löysi palvelun konehuoneesta ”kulissihuoneen”, jossa oli kolmisentuhatta tallentamiseen kykenemätöntä kytkintä, jotka eivät olleet edes kytkettyinä sähköverkkoon tai internettiin. Nämä laitteet esittivät asiakkaiden tallentavia digibokseja.

Haastehakemuksen mukaan TVkaistan kaksi suurinta omistajaa, sekä heidän neuvonantaja saivat syytteen tekijänoikeusrikoksesta ja törkeästä petoksesta. Kaksi pääomistajaa ovat myös syytettyinä teollisoikeusrikoksesta. TVkaista on edelleen toiminnassa, mutta sen pyörittäjästä ei ole tietoa.

 


Lähde: Tivi

Pakkomainokset hiipivät olohuoneisiin

11.2.2015 · Kommentoi    

JatkuuVideonauhureiden saapumisesta lähtien television katsojat ovat ohittaneet mainokset joko kelaamalla tai nykyään yhä useammin hyppimällä mainoskatkojen ohi. Mainosten ohitus saattaa kuitenkin loppua tulevaisuudessa. Vuosi sitten Suomen tekijänoikeusjärjestöt, televisioyhtiöt sekä operaattorit jättivät lakiehdotuksen, jonka mukaan IPTV-palveluiden katsojille esitettäisiin mainoksia, joita ei voi kelata.

Nyt Samsungin älytelevision käyttäjät ovat törmänneet vastaavaan tapaukseen. Useat käyttäjät ovat kertoneet Samsungin television esittäneen Pepsin mainoksia, kun he ovat katselleet esimerkiksi omia kotivideoita tai omalla kiintolevyllä olevia elokuvia Samsungin televisiolla.

Myös Australian suurimman maksukanavapalvelu Foxtelin asiakkaat ovat kertoneet nähneensä Pepsin mainoksia noin 15-25 minuutin välein, kun he ovat käyttäneet palvelua Samsungin älytelevisioissa olevalla sovelluksella. Samsung on kertonut, että ominaisuus lipsahti vahingossa mukaan Australiassa ostettuihin Samsungin televisioiden ohjelmistopäivitykseen. Samsungin mukaan he poistavat ominaisuuden Australian televisioista, eikä heillä ole aikomusta tuoda pakkomainoksia Australiaan lähitulevaisuudessa.


Lähde: CNET

« Edellinen sivuSeuraava sivu »

  • Seuraa Digileluja

    Facebook Twitter RSS Google+